جمهوری اسلامی ایران تجربیات ارزشمندی در زمینه فعالیت تعاونی ها دارد
نوشته شده توسط : sadis

شیخ الاسلامی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مالزی، خاطرنشان كرد: نهمین اجلاس وزیران تعاون آسیا و اقیانوسیه در بانكوك در سال 2012 كه به عنوان سال جهانی تعاون نامیده شده، به میزبانی تایلند برگزار شد كه مقامات دولتی و اتاق مركزی تعاونی در آن شركت داشتند تا بتوانند تجربیات ایران در زمینه تعاونی ها را به دیگر كشورها منتقل كنند.

وی با اشاره به گسترش فعالیت های تعاونی در ایران، گفت: در حال حاضر 170 هزار تعاونی در كشور دارای 40 میلیون عضو است كه یك سوم جمعیت كشور را در بر می گیرد. در بخش مسكن تقریبا 15 درصد بناهای مسكونی شهری توسط تعاونی ها احداث می شود.

وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی تصریح كرد: در دو سه سال اخیر در پروژه مسكن مهر بیش از یك و نیم میلیون واحد مسكونی توسط تعاونی ها ساخته شده است.

بر این اساس می توان گفت كه سهم بخش مسكن در تعاون 13 درصد است.

شیخ الاسلامی خاطرنشان كرد: در حال حاضر 80 درصد محصول پسته و فرش ایران توسط تعاونی تولید و بازارهای جهانی عرضه می شود. تعاونی ها در حمل و نقل زمینی نیز سهم قابل توجهی دارند. در سال های اخیر نیز سهام قابل توجهی از شركت های دولتی در جریان خصوصی سازی به تعاونی ها واگذار شده است.

وی در ادامه با اشاره به مشاركت زنان در بخش تعاونی، گفت: در نشست تایلند موضوع مشاركت زنان در بخش تعاون مطرح شد كه وضعیت ایران در این خصوص تشریح شد. در 15 درصد از تعاونی ها 51 درصد اعضاء را زنان تشكیل می دهند و در مجموع 10 میلیون زن عضو تعاونی ها هستند كه 17 درصد از این تعداد نیز در بخش مدیریت تعاونی ها فعالیت می كنند.

شیخ الاسلامی با اشاره به پیشرفت قابل توجه تعاونی ها در كشور، اظهار داشت: بر اساس سیاست های اعلام شده باید سهم بخش تعاون از تولید ناخالص داخلی به 25 درصد برسد. گر چه این میزان عدد قابل توجهی است اما با تلاش و جدیت بیشتر می توان به آن دست یافت.

وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی تاكید كرد: در سال های اخیر جدا از حمایت هایی كه از بخش تعاونی به عمل آمده ، حمایت ها و مشوق هایی برای بخش تعاونی در نظر گرفته شده است كه از آن جمله می توان به اعطای تسهیلات مالی و حمایتی، آموزش های فنی و حرفه ای رایگان اشاره كرد.

وی ادامه داد: علی رغم اینكه دولت درصدد خصوصی سازی است و سهام بسیاری از بانك های دولتی به بخش خصوصی واگذار شده، در بخش تعاون مجوز تاسیس بانك توسعه تعاون برای دادن تسهیلات به تعاونی ها با توجه به منویات مقامات كشور در این خصوص اخذ شده است. صندوق ضمانت سرمایه گذاری، بیمه اعتباری مطمئن از سوی دولت برای حمایت از كار تعاونی ها در نظر گرفته شده است.

شیخ الاسلامی با توجه به تاكید مسوولان بر ورود تعاونی ها به صنایع مادر و ملی نظیر هواپیمایی، كشتیرانی،؛ بانكداری، بیمه، گفت: راه برای ورود تعاونی ها به این بخش ها باز شده و اصلاح قوانین مناسبی نیز در این خصوص صورت گرفته است.

وی با اشاره به نهایی شدن تدوین لایحه اصلاح قانون تعاونی در دولت، گفت: این لایحه به زودی به مجلس شورای اسلامی ارایه می شود تا به عنوان سند ملی در بخش تعاون در باب اصلاح اساسنامه ها و جذب سرمایه های داخلی و خارجی در بخش تعاونی باشد.

وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی در ادامه با اشاره به پیشنهادهای ایران به اجلاس وزیران تعاون آسیا و اقیانوسیه، گفت: پیشنهاد تشكیل اتحادیه های منطقه ای و بین المللی در بخش تعاون ارایه شد تا در قالب آن فعالیت های مختلف را در برنامه كار داشته باشند. تاسیس بانك بین المللی تعاون برای استفاده از ظرفیت های بالای تعاونی نیز پیشنهاد شد.

وی ادامه داد: در این نشست قرار شد سازوكاری برای ارایه تجربیات تعاونی های موفق و توانمند سازی تعاونی ها از طریق فراگیری تجارت فراهم شود.

شیخ الاسلامی در ادامه با اشاره به دیدار خود با وزیر كار و كشاورزی تایلند و گفت و گو در خصوص مسایل مورد علاقه دو كشور و گسترش روابط، گفت در این دیدارها در زمینه های همكاری و توسعه روابط دو كشور گفت و گو شد. پیشنهادهای ایران مورد توجه قرار گرفت و قرار شد گروه های كاری برای بررسی بیشتر تشكیل شود.

وی تاكید كرد: دو كشور قرار است تفاهم نامه هایی را آماده كنند تا در دیدارهای بعدی به امضاء دو كشور برسد. بسیار امیدواریم با جدیت مقامات ایران و تیلند پایه همكاری های مثبت و سازنده داشته باشیم.

آساق**335





:: برچسب‌ها: ظروف چینی ,
:: بازدید از این مطلب : 361
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: